Le Mans

Danskere starter langt fremme i Le Mans - få overblikket her

Aston Martin #95 under Le Mans 2019. Fred Tanneau / Ritzau Scanpix

I alt er otte danskere med i 2020-udgaven af Le Mans. Herunder får du overblikket over, hvordan de starter.

Når årets udgave af Le Mans lørdag klokken 14.30 bliver sat i gang, er det med danskere helt fremme i deres respektive klasser.

Det står klart efter kvalifikationen, der blev afsluttet fredag formiddag med en såkaldt Hyperpole-kvalifikation, hvor de seks hurtigste biler i hver klasse fra onsdagens indledende kvalifikation kørte om pole position.

I LMP2-klassen, der er den næsthurtigste klasse i Le Mans, starter G-Drive Racing #26 med danske Mikkel Jensen på holdet som nummer to, mens den dansk registrerede High Class Racing #33 med Anders Fjordbach starter treer.

Også i GTE Pro-klassen er de rød-hvide farver repræsenteret blandt de forreste biler, efter Aston Martin #95 med Nicki Thiim og Marco Sørensen på holdet kvalificerede sig i tredjehurtigste tid.

- Det er helt fint. Det er ikke det her (kvalifikationen, red.), der er det vigtigste. Det er på søndag, det sker. Men vi kan godt være tilfredse med en tredjeplads i kvalifikationen, siger Marco Sørensen til TV 2 SPORT.

Danskernes startposition

  • G-Drive Racing #26 (med Mikkel Jensen) - nummer 2 i LMP2
  • High Class Racing #33 (danskerbilen med Anders Fjordbach) - nummer 3 i LMP2
  • Aston Martin #95 (med Nicki Thiim og Marco Sørensen) - nummer 3 i GTE Pro
  • Porsche #92 (med Michael Christensen) - nummer 6 i GTE Pro
  • Ferrari #83 (med Nicklas Nielsen) - nummer 10 i GTE Am
  • Ferrari #66 (med Jan Magnussen) - nummer 16 i GTE Am
  • Ferrari #85 (med Michelle Gatting) - nummer 18 i GTE Am

Mens flere danskere altså havde en god dag i lørdagens afsluttende Hyperpole-kvalifikation, så var det noget anderledes for Porsche #92 med Michael Christensen bag rattet.

Søsterbilen, Porsche #91, sikrede sig pole position, hvilket er en stor kontrast til den sjetteplads, som Porsche #92 måtte nøjes med - og det var til stor ærgrelse for danskeren.

- Vi skulle gerne have kørt os til en pole. Allerede inden Hyperpole har vi været lidt presset med setuppet i forhold til, hvilken vej vi skulle gå med vores setup. Det var faktisk lidt en test til løbet.

- Det var ikke en helt optimal Hyperpole. Vi ville gerne have startet forrest, men når det er sagt, så er der ikke langt op, og det er et langt løb, siger Michael Christensen til TV 2 SPORT.

Pole position i hver klasse

  • LMP1: Toyota #7
  • LMP2: United Autosports #22
  • GTE Pro: Porsche #91
  • GTE Am: Ferrari #61

I alt er der 59 biler med i årets Le Mans, og forrest af dem alle starter Toyota #7 med Mike Conway, Kamui Kobayashi og Jose Maria Lopez på holdet.

I kvalifikationen kørte Toyota #7 den 13,6 kilometer lange bane i tiden 3.15.267. Det var et halvt sekund hurtigere end Rebellion #1.