Motorsport

- Svært med min far, siger Magnussen om Le Mans-partnerskab

Den tidligere Formel 1-kører har aldrig lagt skjul på, at han på et tidspunkt godt kunne se sig selv køre Le Mans med sin far, Jan Magnussen.

Far og søn i samme bil. Jan og Kevin Magnussen som holdkammerater i det verdensberømte 24-timersløb Le Mans.

Det ville være et syn, der ville gøre indtryk på de fleste danske motorsportsfans. De to hovedpersoner har da også selv puslet med drømmen om at få det til at ske en skønne dag.

Det gør de stadig. Men Kevin Magnussen lægger ikke skjul på, at bliver svært taget kørernes individuelle situationer i betragtning.

- Vi har altid gerne villet gøre det. Men jeg tror, det er blevet sværere, nu hvor min far ikke længere er fabrikskører.

- Da han kørte for Corvette, var der nogle muligheder, fordi Corvette kunne placere mig i en Le Mans-racer. Men på grund af planlægning og tid blev det umuligt, fordi man bliver nødt til at forberede sig, udtaler Magnussen til Autosport.

Nye udfordringer

I 15 år fra 2004-2019 stillede Jan Magnussen til start i Le Mans for Corvette Racing.

I august blev han dog tilbudt et sæde i GTE Am-klassen, hvor han kørte i en Ferrari 488 GTE Evo for det britiske JMW Motorsport-team, da Le Mans løb af stablen i september. Her sluttede han på en sjetteplads.

2019-udgaven af Le Mans var altså Jan Magnussens sidste løb for Corvette som fabrikskører.

Og det er netop den udfordring, som gør et Le Mans-partnerskab svært.

- Nu hvor han ikke er fabrikskører, ville vi være nødt til at gøre det i en LMP2 eller en GTE-Am, hvilket er svært, fordi vi begge er platinum-kørere (LMP1 / LMGTE Pro, red.). Det er kompliceret, når det kommer til det.

- Jeg ved ikke, om vi kan gøre det. Nu vil jeg fokusere på at få nogle gode aftaler for mig selv - forhåbentlig på et fabrikshold i fremtiden, siger Kevin Magnussen og tilføjer, at de altid vil være åbne for det.

Kevin Magnussen i Haas-raceren.

Fra 2021 skal Kevin Magnussen køre sportsvogn i den amerikanske IMSA-serie, hvor han skal repræsentere Chip Ganassi Racing i Prototype international-klassen (DPi).

Siden 2014 har han ellers kørt i Formel 1, men samarbejdet med Haas-teamet ophørte i år som følge af finansielle årsager. I 2015-sæsonen kørte han dog ingen løb.

Allerede i oktober annoncerede han, at han ikke fik forlænget sin aftale med Haas.

På Magnussens nye løbskalender vil der være løb som 24 timer på Daytona, 12 timer på Sebring og Petit Le Mans. Disse er alle løb, som Jan Magnussen tidligere har kørt i sin karriere.