Motorsport

Efter mange års venten blev drømmen endelig til virkelighed

Jan og Kevin skal dele en bil i Le Mans. Indtil nu har kontrakter og kalenderlogistik spændt ben, men nu bliver drømmen til virkelighed.

Der er sikkert en del fædre og sønner, der drømmer om at tage en sommertur til det vestlige Frankrig for sammen at opleve Le Mans.

Den drøm har en far og søn med efternavnet Magnussen taget til det næste niveau. Gennem en årrække er den dukket op igen og igen, og nu står det så klart, at drømmen bliver til virkelighed, når Jan og Kevin Magnussen skal køre det legendariske 24-timersløb sammen til sommer.

- Det er fantastisk. Det er en kæmpe drøm, der går i opfyldelse, og det er sket vanvittigt hurtigt. Vi begyndte at snakke om det for en måneds tid siden, at der var en reel mulighed, så det har været hektisk, siger Kevin Magnussen under fredagens præsentation af projektet, hvor han gjorde det tydeligt, at det ikke kun handler om at være med.

- Vi går ind for at vinde.

Jan Magnussen er allerede fast kører på holdet i VM-serien for sportsvogne, mens sønnen ”bare” skal være med i de 24 timer i Frankrig, hvor de to gange Magnussen skal køre i LMP2-klassen, hvor de vil være blandt favoritterne.

Som nævnt har drømmen eksisteret i mange år. Men kunne den være blevet en realitet før? I tidslinjen herunder giver vi et overblik over, hvordan den har været et emne af flere omgange de seneste år, hvor kalenderlogistik og kontraktforhold dog har stået i vejen for den ultimative far-og-søn-oplevelse på Le Mans.

Magnussen og Magnussens Le Mans-drøm

  1. 2015

    1. Kevin sætter første ord på drømmen om Le Mans

      Vi spoler tiden seks år tilbage. Drømmen om det fælles Le Mans har sikkert rumsteret længere end det for Jan og Kevin Magnussen, men i 2015 blev den nævnt offentligt for første gang.

      Efter sin debutsæson i motorsportens kongeklasse, Formel 1, var en 22-årig Kevin Magnussen blevet degraderet til test- og reservekører for McLaren, da den tidligere spanske verdensmester Fernando Alonso havde overtaget danskerens sæde hos det britiske hold, der også havde valgt Jenson Button over Magnussen.

      Derfor havde Magnussen været på udkig efter andre steder at køre ræs, og havde da også haft en føler ude hos farmand, der har på 12. år kørte for Corvette.

      - Jeg spurgte min far, om han ville spørge Corvette, om der var et ledigt sæde, sagde Kevin Magnussen dengang ifølge motorsports-mediet Autosport, og uddybede senere over for TV 2 SPORT;

      - Det vil være sindssygt specielt. Det har jeg altid godt kunnet tænke mig - det har vi begge to altid godt kunnet tænke os.

    2. Dog blev det ikke til noget i 2015, da Corvette allerede havde fyldt pladserne i Jan Magnussens bil.

      - Det var oppe at vende lige nu, fordi jeg har det år, hvor jeg ikke kører løb i Formel 1, så det var en mulighed, som jeg spurgte på.

      - Men det var så ikke muligt, så det er ikke noget, vi kigger på overhovedet. Mit fokus er 100 procent på Formel 1 og på at komme tilbage dertil, og ikke på Le Mans eller noget andet.

      - Så det kommer ikke til at ske i år, og i år ville have været en god mulighed. Jeg må bede ham (Jan Magnussen, red.) om at fortsætte med at køre de næste 15 år, lød det fra den unge Magnussen, som året efter vendte tilbage til Formel 1, da han fik et sæde hos Renault.

  2. 2017

    1. - En skam, hvis vi ikke fik lov at køre sammen

      To år senere var Fernando Alonso igen indblandet, da snakken endnu en gang på Magnussens Le Mans-drøm.

      Forud for Formel 1-grandprixet i Bahrain havde spanieren meldt ud, at han meldte fra til Monacos grandprix for i stedet at køre Indy 5000.

      Derfor blev der på F1-pressemødet i Bahrain snakket om andre løb end Formel 1, og Kevin Magnussen, der på dette tidspunkt kører for Haas, forholdt sig igen til muligheden, for en dag at køre Le Mans med sin far.

      - Min far kører stadig, og han kører for et hold (Corvette Racing, red.), der er med helt fremme i hans serie og som også kører Le Mans, så jeg synes, at det ville være en skam, hvis ikke vi fik lov til at køre sammen, fortalte Kevin Magnussen på pressemødet, hvor han understregede, at hans fokus dog lå på Formel 1, og at Le Mans-drømmen derfor måtte vente til Formel 1-karrierens afslutning.

      - Jeg er vokset op med at se ham køre ræs hele tiden, så det ville være noget helt specielt at køre sammen, og at vinde et løb som Le Mans med ham kunne være fantastisk.

    2. Samme år bliver Jan Magnussen nummer tre i GT Pro-klassen med Corvette nummer 63 efter at have ført løbet helt frem til næstsidste omgang. Inden løbet blev han spurgt til muligheden for en dag at køre med sønnen.

      - Jeg tænker meget over det. Det kunne være en fantastisk oplevelse at prøve, men det er hans kalender, der bestemmer det. Det er 19. gang, jeg er her, og 18. gang jeg stiller til start. Der er nok ikke 18 gange igen, så hvis det skal ske, så skal det ske snart, sagde far-Magnussen til TV 2 SPORT.

      Sønnikes bedste resultat i Formel 1-sæsonen bliver en syvendeplads i Aserbajdsjans grandprix.

  3. 2018

    1. Kalenderen drillede

      I 2019 skulle det være. Mulighederne blev i hvert fald undersøgt, fortalte Kevin Magnussen i efteråret 2018 til BT. 

      - Vi arbejder på det, sagde den daværende Haas-kører som dog ikke var særlig optimistisk i forhold til, at drømmen skulle blive til virkelighed.

      - Men ikke særlig seriøst og jeg tror ikke, det kommer til at ske i 2019.

      Godt nok manglede Corvette en tredjekører til Corvette #63, hvor Jan Magnussen og hans faste makker, Antonio Garcia allerede var på plads.

      Problemet var bare, at de ville have en kører, der kunne køre hele fire løb i sportsvognsserien - Daytona, Le Mans, 12-timersløbet i Sebring og Petit Le Mans – og Kevin kunne kun klemme to ind i sin kalender.

      - Foreløbig insisterer de på, at vi skal have samme tredjekører i alle fire løb. Men jeg prøver at få dem til at skifte mening, så Kevin kan ’nøjes’ med de to 24-timersløb, lød det i BT fra Jan Magnussen, som i stedet endte med at dele bilen med tyskeren Mike Rockenfeller, da det blev til en niendeplads i 2019-udgaven af det franske 24-timersløb.

    2. Jan starter nyt hold

      Inden da havde Jan Magnussen i marts måned præsenteret et nyt hold sammen med race-kollegaen Ronni Bremer.

      MB Racing var navnet på det 100 procent danske team. På den lange bane hed målet Le Mans, fortalte Jan Magnussen i forbindelse med præsentationen af det nye hold. Og ja, her var der reserveret en plads i bilen, så drømmen om en far-og-søn-tur kunne blive til virkelighed.

      - Det er ingen hemmelighed, at vi drømmer om, det kan lade sig gøre, at Kevin, Jan og jeg kører Le Mans sammen en dag. Men det kræver selvfølgelig, at rigtig mange ting går op i en højere enhed. Det er det, vi håber, kan lade sig gøre, sagde medstifter af MB Racing, Ronnie Bremer, til TV 2 SPORT.

  4. 2019

    1. Corvette-brud gøder drømmen igen

      Der er ikke noget, der ikke er så skidt, at det ikke er godt for noget.

      Talemåden er ganske vist lidt slidt, men beskriver meget godt situationen, da Jan Magnussen ikke fik forlænget kontrakten med Corvette efter 2019-sæsonen.

      Et hårdt brud efter 16 mere eller mindre lykkelige år, men samtidig gav det nyt liv til drømmen om et Le Mans med sønnen.

      - Lige nu er jeg jo faktisk mere fri og ikke bundet af en kontrakt, så jeg kan gøre, hvad jeg vil. Jeg er ikke begrænset af, hvad jeg må sige og gøre, og hvem jeg må arbejde sammen med. Det er det positive ved situationen, sagde Jan Magnussen til TV 2 SPORT om det endte Corvette-ægteskab.

      Men drømmen om Le Mans med Kevin havde også en udløbsdato for Jan Magnussen, som mente, han havde fem år i sig endnu. Således ville den afgørende faktor nu være, hvor længe 28-årige Kevin kunne fortsætte i den tætpakkede Formel 1-kalender.

      - Hvis vi kan gøre det under de rigtige omstændigheder, gør vi det lige med det samme, sagde 46-årige Jan Magnussen i slutningen af 2019.

      - Det skal dog være, når Kevin er klar til det, og der er plads i hans kalender. Ikke bare den (ene Le Mans, red.)-weekend. Der skal også være mulighed for at han kan teste og fokusere på den opgave.

  5. 2020

    1. - Det er blevet sværere

      Det gik hverken værre eller bedre, end at Kevin Magnussen et år senere røg ud af Formel 1, hvormed projekt ’dobbelt Magnussen på Le Mans’ så mere realistisk ud. Sådan så den nu tidligere Formel-kører det dog ikke.

      - Jeg tror, det er blevet sværere, nu hvor min far ikke længere er fabrikskører. Da han kørte for Corvette, var der nogle muligheder, fordi Corvette kunne placere mig i en Le Mans-racer, sagde Kevin Magnussen til Autosport, hvor han kaldte far-søn-projektet ’tricky’.

      Nu hvor Jan ikke længere var fabrikskører skulle projektet udføres i LMP2 eller GTE-Am, men da både Magnussen og søn på baggrund af deres resultater og erfaring har den højeste klassificering som platinum-kørere, betyder det, at der er krav om, at tredjekøreren skal have en lavere klassifikation.

      - Det er kompliceret, sagde Kevin Magnussen for små fem måneder siden.

      - Jeg ved ikke, om vi kan gøre det. Nu vil jeg fokusere på at få nogle gode aftaler for mig selv - forhåbentlig på et fabrikshold i fremtiden.

  6. 2021

    1. Nu eller aldrig

      I dag ved vi, at det hele kunne lade sig gøre.

      En 2021-sæson i den amerikanske IMSA-serie har givet en mere åben kalender for Magnussen junior, mens senior har indledt et nyt sportsvognsforhold med danske High Class Racing.

      Den mangeårige Le Mans-drøm bliver således til virkelighed, når de to platinum-kørere skal køre High Class Racings danskerbil sammen med Magnussen seniors normale teamkammerat Anders Fjordbach (sølvkører) i 2021-udgaven af det legendariske løb.

      Men det er også ved at være absolut sidste mulighed, for 47-årige Jan og 28-årige Kevin, mener TV 2 SPORTs motorsportsekspert Jens Winther.

      - Det er det. Ellers så skal Jan blive ved til han bliver meget gammel. For det næste lange stykke tid, kører Kevin for Peugeot-fabrikken, og der kommer Jan ikke ind og kører sammen med ham, så det er lige nøjagtigt nu, at det der sweet spot er der, lyder ekspertens vurdering, som også ser det som en perfekt mulighed for Kevin Magnussen for at tanke erfaring, inden han næste år trækker i Peugeots kørerdragt.

Dette års Le Mans afholdes 21.- 22. august. Oprindeligt skulle det afholdes i juni, men det blev udskudt, fordi arrangørerne håber på, at der dermed kan nå at komme tilskuere med til løbet. Sidste år blev Le Mans på grund af coronavirus afholdt uden tilskuere.