Le Mans

Gennemførte Le Mans uden hænder og fødder – nu er han tilbage med ny mission

Frédéric Sausset skrev historie, da han i 2016 kørte Le Mans efter at have gennemgået fire amputationer som følge af en livstruende sygdom.

Tårerne fik frit løb i Garage 56, hvor ord var overflødige.

Klapsalverne talte for sig selv.

Det samme gjorde Frédéric Saussets ansigtsudtryk, da han krammede en af teamkammeraterne.

Og så kørte han ud af tv-billedet og ind i motorsportshistorien som den første racerkører, der har har kørt og gennemført Le Mans, selvom han har fået amputeret store dele af begge arme og begge ben.

Det er fem år siden, og nu er Frédéric Sausset tilbage i det ikoniske 24-timers løb. Denne gang i garagen, hvor han er frontmand for et team, der stiller op med to handicappede kørere og et klart budskab.

Association SRT41 er navnet på Frédéric Saussets team, der stiller op i den særlige klasse Innovative Car. De kører i en ombygget Oreca 07-Gibson, fordi to af kørerne er lammet fra hoften og ned.

- Vi går ind til løbet med samme professionalisme som de andre hold, og vi har hele tiden i hovedet, at vi er her for at sende et budskab: At være handicappet stopper dig ikke i at gøre det samme som alle andre, siger Frédéric Sausset til Le Mans hjemmeside.

Det beviste Sausset i 2016 - kun fire år efter, han fik en rift i en af sine fingre under en ferie i hjemlandet Frankrig. Riften blev inficeret med den sjældne bakteriesygdom necrotizing fasciitis, der af mange kendes bedre som den kødædende sygdom.

I starten af 40'erne svævede Frederic Sausset mellem liv og død, og derfor var et omfattende indgreb nødvendigt. Som en konsekvens af den alvorlige sygdom fik Sausset amputeret begge sine ben over knæene og store dele af armene.

Skulle have stillet med tre handicappede kørere

Derfor ved han, hvad det kræver at gennemføre Le Mans, når man er nødt til at sidde i en specialbygget bil. Det er to af de tre kørere i årets innovative bil, som Sausset står bag, også nødt til.

Japanske Takuma Aoki og belgiske Nigel Bailly har begge været involveret i motorcykelulykker, og i henholdsvis 1998 og 2004 mistede de førligheden i benene. De blev lammet fra hoften og ned.

Le Mans-teams består altid af tre kørere, og for at understrege budskabet om, at alt er muligt, var det planen at stille med tre handicappede kørere.

Snoussi Ben Moussam, der har fået amputeret venstre hånd, var den tredje mand, men han blev skiftet ud af besætningen tidligere i 2021, efter teamets deltagelse var blevet rykket fra 2020 til 2021 på grund af coronapandemien.

Med Moussams egne ord måtte han forlade holdet, fordi han havde svært ved at rejse de påkrævede sponsorpenge.

Moussa blev erstattet af Pierre Sancinéna, men han har meldt fra med en skade. Det har givet plads til franske Matthieu Lahaye, der har kørt flere sæsoner i den europæiske Le Mans-serie. Derudover har teamet erfaring fra årets fire-timers løb i Barcelona og Le Castellet.

- Takuma og Nigel har vist fremskridt, og det er rigtigt godt. Matthieu er en god kører, så mit håb er, at vi ikke slutter sidst i LMP2-klassen, siger Sausset til Sportscar365.

I en klasse for sig

Innovative Car er en klasse for én bil, der også kendes som bilen fra Le Mans særlige Garage 56.

Det er et initiativ, der blev etableret i 2012 for at give innovative biler en chance for at være med i Le Mans, uden at det skulle koste en af de almindelige biler deltagelsen. Derfor kører Saussets team ikke under de samme regler som resten af bilerne, selvom der naturligvis er visse krav til løbets Innovative Car.

I modsætning til de første biler i klassen, der enten udgik eller måtte melde afbud kort før starten, formåede Sausset og SRT 41-teamet at gennemføre i 2016. Frédéric Sausset, Christophe Tunseau og Jean-Bernard Bouvet blev nummer 38 ud af de 44 biler, der gennemførte løbet.

Biler fra Garage 56 i Le Mans

  • 2012: Nissan DeltaWing - udgik efter et uheld
  • 2014: Nissan ZEOD RC – udgik efter en fejl i gearboksen
  • 2016: SRT 41 – gennemførte som første og hidtil eneste bil fra Garage 56
  • 2021: SRT 41 stiller til start igen

Det skete i en tilpasset bil, hvor en særlig indsats med Saussets sæde gjorde det muligt for franskmanden at accelerere og bremse med det, han har tilbage af sine ben. Samtidig var en protese forbundet mellem den ene arm og et specialbygget rat, så han kunne skifte gear og styre bilen, når han var løftet ned i den.

Igen i år stiller SRT 41 op i en tilpasset prototype, så bilens beskaffenhed bør være på højre med konkurrenternes biler. Derfor ser teamets største udfordring ud til at være de pitstop, hvor der skal skiftes køre. To af de tre kørere kan jo ikke selv gå hverken til eller fra bilen.

- Vi kommer til at tabe tid ved skiftene, men vi har formået at gøre processen hurtigere. Et kørerskifte tager cirka to minutter og 20 sekunder. Det er en halv omgang på Le Mans, konstaterer Frédéric Sausset.

Bilens speeder sidder bag rattet, så den kan styres med fingrene. Bremseren er udformet som et håndtag, der også gør det muligt at skifte gear. Det er samme system, som Alessandro Zanardi kørte 24 Hours of Daytona med i 2019 - og systemet minder om det, Jason Watt tidligere har kørt med.

En stor og meget anderledes rolle

I 2016 var Frédéric Sausset overvældet, inden han blev løftet i bilen for at køre den over målstregen i Le Mans.

Det var kulminationen på en personlig drøm, der blev til virkelighed. En drøm, der nu baner vejen for andre handicappede racerkørere.

Fra lørdag til søndag giver Sausset den unikke oplevelse videre, mens han selv står i garagen. Og her kommer den største udfordring tilsyneladende for manden, der har kæmpet sig ind i historiebøgerne og gjort sig fortjent til titlen som ridder af den franske orden ved at spille en kæmpe rolle for andre.

Denne gang skal han ikke selv i bilen.

- Jeg foretrækker den stress, der er i cockpittet, for når andre kører bilen, føler jeg mig magtesløs, siger Sausset.

Le Mans 2021 køres fra lørdag den 21. august klokken 16 og 24 timer frem. Løbet vises direkte på TV 2 og TV 2 PLAY.

- Men det er fantastisk, vi har fået luft under det her projekt. Det viser, at man med vedholdenhed kan nå sine mål. Og jeg er glad på kørernes vegne. Jeg håber, de vil nyde hvert sekund, for tiden kommer til at flyve af sted.