Her er bilen, der skal redde Le Mans’ topklasse

I Le Mans 2021 kører de hurtigste biler under et nyt navn og nye regler. Flere konstruktører har allerede meldt deres deltagelse fremover. 

Selv i en svinedyr sportsgren som motorsport er der en økonomisk grænse, og den grænse har flere racerteams nået.

Færre og færre stiller op i den bedste Le Mans-klasse, som Toyota har vundet tre år i træk. Løsningen på problemet hedder hypercar (LMH), og den nye klasse er med, når Le Mans 2021 sættes i gang lørdag klokken 16.

Ideen med det hele er at sænke prisen på en konkurrencedygtig bil, så flere end tre teams har lyst til og mulighed for at være med. Det sker gennem en række nye regler, der skal gøre det nemmere og billigere for konstruktørerne at stille op i motorsportens langdistanceløb.

- Det nye regelsæt repræsenterer et stort skifte i filosofi, når man sammenligner med LMP1, som bliver erstattet, lyder det fra VM-serien i langdistanceløb, WEC, som Le Mans er en del af.

LMH = Le Mans Hypercar

  • Prototyper eller løbsudgaver af eksisterende biler
  • Maksimal topfart: 330 km/t
  • Forventet omgangstid i Le Mans: 3 minutter og 30 sekunder
  • Kører 12 omgange mellem hvert pitstop i Le Mans
  • Maksimal power: 500 kilowatt – 680 hestekræfter
  • MĂĄ være hybrid eller non-hybrid, men mĂĄ ikke køre pĂĄ diesel
  • Minimumsvægt: 1030 kg.
  • Hjulstørrelse: 18” med dæk leveret af Michelin

Indtil 2021 har topklassen i Le Mans og FIA World Endurance Championship heddet LMP1 - Le Mans Prototype 1. Men fra nu hedder den hypercar. Og fra 2022 gælder de samme regler også på den anden side af Atlanten, så det er muligt at stille med den samme bil i den prestigefyldte serie IMSA WeatherTech SportsCar Championship.

Til den tid vil bilen være opkaldt efter de største løb i begge serier: LMDh - Le Mans Daytona hypercar. Og med deltagelse i to serier ser vi den første økonomiske fordel.

De næste fordele finder vi, når vi kigger på regulativerne for topklassen i Europa og USA. Fra nu er regulativerne rettet mod at kontrollere bilernes ydeevne frem for at opstille en masse regler for design og geometri på bilerne.

Vind om søndagen – sælg om mandagen

Det gør det for eksempel muligt at stille med enten en prototype, som tidligere har været kravet, eller en tilpasset gadebil. Med den mulighed kan fabrikkerne både spare penge og bringe deres konkurrencebiler og deres salgsbiler meget tæt på hinanden.

- Mantraet ”vind om søndagen, sælg om mandagen” lever i bedste velgående, som Motorsport Magazine formulerer muligheden for både at spare penge og måske øge salget.

Fordi ydeevnen bliver reguleret som det primære, får konstruktørerne mulighed for at vælge billigere løsninger på de dele, der ikke rigtig ændrer noget i forhold til bilens performance. Samtidig sætter visse regler en stopper for unødigt dyre komponenter – eksempelvis skal gearkassen veje mindst 75 kg., og derfor giver det ingen mening at bruge en formue på lettere og dermed dyrere materialer.

5 Hypercars i Le Mans 2021

  • #7 Toyota Gazoo Racing (Toyota GR010-Hybrid): Mike Conway, Kamui Kobayashi og Jose Maria Lopez
  • #8 Toyota Gazoo Racing (Toyota GR010-Hybrid): SĂ©bastian Buemi, Kazuki Nakajima og Brendon Hartley
  • #36 Alpine Elf Matmut (Alpine A480-Gibson): AndrĂ© NegrĂŁo, Nicolas Lapierre og Matthieu Vaxivierre
  • #708 Glickenhaus Racing (Glickenhaus 007 LMH): Luis Felipe Derani, Franck Mailleux og Olivier Pla
  • #709 Glickenhaus Racing (Glickenhaus 007 LMH): Ryan Briscoe, Richard Westbrook og Romain Dumas

- Det nye koncept er en fantastisk platform, der tillader konstruktørerne at være kreative og innovative, mens de bevarer båndet til deres brand – alt det uden at prisen eskalerer, siger Jean Todt, der er præsident i den internationale motorsportsunion FIA, til Le Mans’ hjemmeside.

Flere biler pĂĄ vej

Målt på både biler og konstruktører har 2020 og 2021 været et lavpunkt for topklassen i Le Mans og VM-serien i langdistanceløb.

Fem biler og tre konstruktører har været med, men det bliver der lavet om på efter premieresæsonen, hvor Toyota forsvarer Le Mans-titlen i en firehjulstrukket hybrid-hypercar med dobbelt turbolader og 3,5-liter V6-motor.

Fra 2022 har Peugeot og ByKolles meldt deres ankomst, og i 2023 følger Porsche, Audi og Ferrari efter.

Mon ikke, det skaber ekstra hype om den nye hypercar?