Videofortælling:

For første gang til OL - Den her båd flyver bogstavelig talt hen over vandet

Videofortælling:

For første gang til OL - Den her båd flyver bogstavelig talt hen over vandet

Nacra 17 er en ny OL-klasse, hvor der både skal være en mand og kvinde ombord. Allan Nørregaard og Anette Viborg stiller op for Danmark i Rio og forklarer her, hvordan de kontrollerer den vilde båd.

Rorpinden:

Sådan styrer han katamaranen

Allan Nørregaard bestemmer taktikken og styrer de to ror ved hjælp af rorpinden. Det gør han, mens han står på siden af båden i en trapez.
Med den lange rorpind kan Allan Nørregaard styre båden helt ude fra siden af det ene skrog. Foto: Flemming Ø. Pedersen / Dansk Sejlunion

Masten:

Den er ni meter høj, men vejer kun fem kilo

På Nacra 17 kan masten modsat mange andre OL-bådtyper drejes. Dermed bliver den ni meter høje og fem kilo tunge mast af carbonfiber en del af selve sejlfaconen.
Anette Viborg hænger i trapezen, når katamaranen letter og flyver over vandet. Foto: Pedro Martinez / Sailing Energy og Dansk Sejlunion

Trim af sejl:

Hun sørger for fart i båden

Anette Viborg er gast på båden. Det er hendes opgave at trimme sejlene.
Hele tiden små hurtige bevægelser eller store lange dybe, hvis der er mange bølger. Så det er teknisk en vanskelig opgave.
Anette Viborg

Sværdene:

Her er sværdene, der får båden til at flyve over vandet

Hvert skrog har et sværd, der er med til at styre båden.
Det er det, der er det nye inden for sejlsport. Man skal have bådene op at flyve over vandet.
Allan Nørregaard

Skrogene:

Det er ikke kun et, men to skrog på båden

Nacra 17 betsår af to skroge á ca. 5,2 meter. Dermed flytter vippepunktet sig hele tiden.

Cunningham:

Uden den ville de ikke være tunge nok til at sejle

Et Cunninghamhal - de i daglig tale bare kaldes Cunningham - bruges til at ændre sejlets form løbende. Det er opkaldt efter sin opfinder, skipper Briggs Swift Cunningham II, der har vundet America's Cup.
Allan Nørregaard og Anette Viborg stiller op i Nacra 17-klassen for Danmark. Foto: Flemming Ø. Pedersen / Dansk Sejlunion