Tennis

Runes udbrud kan koste ham sponsorat, mener økonom

Ifølge sportsøkonom Kenneth Cortsen vil det ikke være overraskende, hvis Holger Runes sponsor Nike trækker sig, efter at han udtrykte sig homofobisk.

I flere år er han gået på tennisbanen iført tøj og anden beklædning fra Nike, der er et af klodens største brands inden for sportsmode.

Men den sponsoraftale hænger nu potentielt i en tynd tråd for 18-årige Holger Rune, efter at han i en tenniskamp lørdag gjorde sig uheldigt bemærket foran rullende kameraer.

En intens duel udløste stor vrede og frustration hos Rune, hvorefter han blandt andet kaldte sin argentinske modstander for "bøsserøv" og "kussespiller" i semifinalen ved en challengerturnering i italienske Biella.

- Det er klart, at de ting, som Rune fik sagt, ikke er forenelige med den måde, som Nike anskuer verden på. Så det vil ikke overraske mig, hvis de vælger at skride ind i det her og trække sig fra den aftale, vurderer Kenneth Cortsen, der forsker i sportsøkonomi ved University College Nordjylland.

- Nike og sponsorer generelt reflekterer hele tiden over, om deres atleter signalerer og forsøger at efterleve de værdier, som sponsorerne selv har. Og når nu Nike har ofret mange penge på dyre marketingskampagner om lighed, kan man godt forestille sig, at de vil tage det her til efterretning.

I de seneste par år har Nike brandet sig selv som en virksomhed, der går all-in på at tilgodese diversitet og forskelligheder i sportens verden.

Nikes kampagnevideo fra sommeren 2020 "You Can't Stop Us" (I kan ikke stoppe os, red.) handler om netop det, hvor man ser en række store sportspersonligheder på tværs af race og køn være fortalere for at gøre verden til et bedre sted. Nogle år før – i 2017 – lancerede virksomheden en kampagne med afsæt i en kortere video med navnet "Equality" (lighed, red.).

Rune lægger sig fladt ned

Holger Rune endte med at vinde semifinalen over Thomas Etcheverry, og han sejrede også i finalen mod Marco Trungelliti søndag.

Det er den unge danskers hidtil største triumf i karrieren, men da han blev bekendt med, at hans nedsættende sprogbrug over for Etcheverry var blevet fanget på kamera, var det pludselig det, der fyldte. Herefter sendte han en længere og ærlig undskyldning afsted til dem, der følte sig stødt.

- Jeg elsker forskelligheder. Jeg har ingenting imod bøsser og lesbiske. Ingenting. Det var bare lige i momentet. Jeg kunne lige så godt have sagt tissemyre, vasketøj, pis eller noget helt andet. Det var slet ikke for at såre ham eller såre nogen overhovedet.

- Når man står i semifinalen og er stresset i momentet – ikke at det er en undskyldning – kommer der nogle gange nogle forfærdelige ting ud af ens mund, sagde han blandt andet.

Og den undskyldning kan ifølge Kenneth Cortsen meget vel blive Runes redning. Især fordi han er meget ung, ligesom episoden skete under en duel i kampen, hvor følelserne sad uden på tøjet.

- Det kan også tænkes, at Nike køber Runes undskyldning og vurderer, at det var et enkeltstående tilfælde, som ikke vil gentage sig. Nike er udmærket godt klar over, at deres aftaler med atleter har nogle iboende risici, hvor atleterne kan komme til at ramme ved siden af. Men det store spørgsmål er, om de har råd til at gå den vej, siger Kenneth Cortsen.

Stoppet samarbejde set før

TV 2 SPORT har uden held forsøgt at få en kommentar fra Nike.

Men skulle Holger Rune miste sit sponsorat med tøjfabrikanten, vil det ikke være første gang, at virksomheden trækker sig fra en aftale med en dansk atlet.

I sommeren 2020 stoppede Nike sit samarbejde med den danske golfspiller Thorbjørn Olesen, efter at han på en flyvetur året før blev anklaget for uanstændig opførsel i beruset tilstand.

Mandag oplyste herrernes internationale tennisorganisation, ATP, at en undersøgelse af Holger Runes udtalelser nu er igangsat. Organisationen fortæller i et skriftligt svar til TV 2 SPORT, at de har åbnet en sag mod tennisspilleren.